از هفته گذشته قانون، مالیات بر ارزش افزوده مشمول پروازهای داخلی و خارجی شد و همین مساله افزایش نرخ چهاردرصدی بلیت این پروازها را به دنبال داشت، اما برای پروازهای خارجی به دلایل متعددی ابهاماتی وجود داشت که مقرر شده بود تا بازنگری در این زمینه صورت گیرد و احتمالا این مالیات برای پروازهای خارجی حذف شود، اما تاکنون خبری از تغییر در این زمینه نیست.
به گزارش تهران هوشمند ، از دوشنبه هفته گذشته (۱۳ دی ماه) و بر اساس قانون مصوب مجلس عوارض پنج درصدی شهرداری برای بلیت هواپیما حذف اما به جای آن مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی تصویب و اعمال شد که بر این اساس قیمت بلیت هواپیما با افزایش چهار درصدی مواجه شد.
این مسئله باعث شد تا مردم انتقادات بسیاری در این باره مطرح کنند. البته مقصود اسعدی سامانی -دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی- در این باره به ایسنا گفت: ایرلاینها مقصر این افزایش قیمت نیستند و برخی نمایندگانی که همواره نسبت به افزایش قیمت بلیت هواپیما اعتراض میکنند با وضع و تصویب این قانون باعث این افزایش نرخ شدهاند.
وی با بیان اینکه موافق اجرای مالیات بر ارزش افزوده در حملونقل هوایی نیستیم، افزود: ایرلاینها بر اساس قانون مذکور موظف هستند که مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف کننده نهایی یعنی مسافر دریافت کرده و به حساب سازمان هواپیمایی کشوری برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده واریز کنند و این مسئله سبب میشود تا قیمتها در این صنعت بالاتر رفته و بیش از پیش به ایرلاینها فشار وارد شود.
پس از طرح این اظهارات، حسن خوشخو - مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها و شرکتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری- اعلام کرد که به دلیل وجود برخی ابهامات در این زمینه، احتمال حذف مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی وجود دارد.
وی در گفتوگو با خبرنگاران در این باره اظهار کرد: باید در این زمینه قانون شفاف باشد که مالیات بر ارزش افزوده در پروازهای غیر مستقیم و با چند توقف به کدام بخش از ارزش بلیت هواپیما تعلق میگیرد و از آنجا که قیمت بلیت هواپیما در پروازهای خارجی غیر مستقیم با چندین کانکشن بالاتر است باید قانون شفاف مشخص باشد که این مالیات شامل کدام قسمت از بهای بلیت هواپیماست.