کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که شهرداری تهران با آن روبروست، موضوع کمبود منابع مالی و تامین بودجه است، به ارائه راهکارهایی برای افزایش درآمدهای پایدار پرداخت.
نرگس معدنیپور در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی، با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که شهرداری تهران با آن روبهروست، موضوع کمبود منابع مالی و تأمین بودجه است، اظهار کرد: برای برون رفت از مشکلات مالی موجود در شهر باید راهکارهای علمی و عملیاتی را در دستور کار داشت.
وی ادامه داد: یکی از راهکارهای مهم این است که رویکرد شهرداری تهران در حوزه تأمین منابع مالی باید از حالت کسب درآمدهای روزانه به شکل درآمدهای پایدار تغییر کند، به طوری که شهرداری تهران بتواند به عنوان سرمایهگذار پروژههای کلان ورود کند و بخش خصوصی داخلی و خارجی را به خدمت بگیرد.
شهردار سابق منطقه 13 شهر تهران در ادامه گفت: در این صورت هم زیرساختها توسعه خواهد یافت و هم در توسعه این زیرساختها مشارکت در تأمین منابع از طریق برونسپاری فعالیتها صورت خواهد گرفت در عین حال سهم درآمدی شهرداری به عنوان درآمدهای پایدار نیز در آینده تأمین خواهد شد. بدین ترتیب یک تیر و دو نشان خواهد بود، هم پروژه اجرا شده است و هم سهم درآمدی در آن پروژه برای شهرداری تأمین خواهد شد؛ این امر به رونق بخشی اقتصاد شهر کمک خواهد کرد و مانع از این خواهد شد که شهر تحت تاثیر فعالیتهای روزمره قرار گیرد.
وی با اشاره به ضرورتهای احیای مطالبات شهرداری از دولت خاطرنشان کرد: شورای شهر در مورد مطالبات معوقه و جاری شهرداری تهران از دولت باید نقشآفرینی کند؛ برای وصول این مطالبات باید زمینهای فراهم شود تا از ظرفیتهایی که در دولت برای موضوعات مربوط به پرداخت مطالبات و سهم آن از پایتختنشینی شهر تهران حاصل میشود به شهرداری و مدیریت شهری شهر تهران بپردازد.
معدنیپور افزود: به طور مثال شهر تهران به دلیل پایتخت بودن متحمل هزینههای زیادی میشود مانند رفتآومد افراد غیربومی از شهرستانهای مختلف به تهران، خطوط هوایی که پروازشان به تهران منتهی میشود و یا از تهران به شهرستانهای دیگر منتقل میشوند و موارد مشابه دیگر در حوزه اتوبوسرانی و مترو ، که کمک دولت در این بخش حتما باید وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه برای کاهش آلودگی هوا، گازسوز یا برقی کردن خودروها در تهران ضروری است، تصریح کرد: برای تحقق این امر باید به بخش انرژی، یارانه تزریق شود البته در دولت پیشبینیهایی برای حمایت از حاملهای انرژی در مورد سوخت رسانی مثل "سی.ان.جی" و گازهای طبیعی و جایگزین کردن آنها با سوختهای فسیلی انجام شده است و استفاده کردن از همین ظرفیت حداقل حدود 100 میلیارد تومان برای مصرف چند سال گذشته "سی.ان.جی" های اتوبوسرانی در شهر تهران را میتواند تأمین کند.