طبق آمارها یک خانوار شهری به طور متوسط یک میلیون و ۷۰ هزار تومان و یک خانوار روستایی ۶۰۰ هزار تومان برای ارتباطات هزینه میکند. بررسی اثر هزینههای ارتباطات در سبد خانوارها و الگوی ارتباطی مردم نشاندهنده تغییری بزرگ در جامعه ۸۵ میلیون نفری ایران است.
ایرانیها طی ۸ سال گذشته آنلاینترشده و پول بیشتری برای آنلاینشدن پرداخت کردهاند؛ آمارها نشان میدهد که آنها در حال فاصلهگرفتن از عصر تلفنهای ثابت و فکس هستند؛ الگویی که باعثشده تا دسترسی آنها به اینترنت به عنوان یک ضرورت و مطالبه ملی مطرح شود و راه دولتهای آینده برای ایجاد دستانداز در مسیر آنلاینشدن و آگاهشدن شهروندان را سختتر میسازد.
تصور دنیای بدون اینترنت و آفلاین دیگر جایی در زندگی ایرانیان ندارد؛ این چالشی دشوار برای سیاستگذارانی است که همچنان اقتدار خود را در کنترل مردم و کمتر دانستن آنها میدانند. بررسی اثر هزینههای ارتباطات در سبد هزینهها و الگوی ارتباطی مردم نشاندهنده تغییری بزرگ در جامعه ۸۵ میلیوننفری ایران است که حتی باعثشده جهت سرمایهگذاریهای شرکتها و دولت هم تغییرکند.