سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد سامانه هدا (هویت دیجیتال ایرانیان) جایگزین ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی و احراز هویت افراد در دستگاههای اجرایی شده است.
احراز هویت افراد به عنوان یکی از دغدغه های بزرگ دستگاههای اجرایی، شرکت ها و کسب و کارهای اینترنتی مورد توجه بوده و در راستای اجرای تکالیف قانونی و اجرای سند «نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور» و به منظور ایجاد ساز و کاری آسان و کارآمد برای احراز هویت مراجعین و اعتبار سنجی اقلام هویتی شهروندان در فضای اینترنت و اینترانت، سازمان ثبت احوال کشور نسبت به ایجاد سامانه هدا و توسعه آن اقدام نموده است. سازمان های دولتی، شرکت ها و کسب و کارهای اینترنتی، هنگامیکه نیاز به اعتبار سنجی اقلام هویتی شهروندان داشته باشند، با استفاده از سامانه هُدا سازمان ثبت احوال کشور می توانند نسبت به استعلام و احراز هویت افراد اقدام نموده و هویت اشخاص بر اساس داده های متقن ثبت احوال به صورت برخط و در کمترین زمان بررسی و اعلام می گردد. در همین راستا کلیه دستگاههای دولتی و خصوصی می توانند از خدمات این سازمان در خصوص احراز هویت بهره مند شوند که این امر می تواند در کاهش هزینه ها و سرعت بخشیدن به ارائه خدمات مثمر ثمر باشد. بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال کشور و بر اساس بخشنامه مورخ ۱۷ شهریور سال ۱۳۹۹ سازمان اداری استخدامی کشور دریافت هرگونه کپی مدارک هویتی توسط دستگاههای اجرایی از خدمت گیرندگان ممنوع است.