زندگی در کلانشهرها، پیامدهای مثبت و منفی فراوان به همراه دارد که «آلودگی صوتی» یکی از مهمترین پیامدهای منفی آن به شمار میآید.
برای درک بهتر و البته آزار دهنده آلودگی صوتی آن هم از نوع صدای موتورسیکلتها و بوق ممتدشان، فقط کافیست راهی خیابانهای مانند خیام، ناصرخسرو و یا محدوده چهارراه پانزده خرداد شوید. ایستگاههای سنجش صوت در تهران از حدود سال ۱۳۸۸ فعال شدهاند که بتدریج بر تعداد آنها افزوده شده است. در حال حاضر ۳۶ ایستگاه در نقاط مختلف پایتخت، اطلاعات مربوط به کمیت و کیفیت صدهای اطراف را ثبت، ضبط و پایش میکنند. طبق نتایج حاصل از فعالیت این ایستگاهها، مناطق ۲۲، ۵، ۲۰ و ۱۶ تهران تحت تاثیر مترو، مناطق ۲۰، ۱۶، ۱۷، ۱۸ تهران تحت تاثیر خطوط راه آهن بین شهری، مناطق ۱۰، ۹، ۲۱، ۲۲ تحت تاثیر فرودگاه مهرآباد و بزرگراههای مواصلاتی و منطقه ۱۲ تحت تاثیر تردد فراوان موتورسیکلتها هستند. براساس نقشه آنلاین پایگاه سنجش آلودگی صوتی تهران، بزرگراه حکیم در منطقه ۲ با ۷۳.۶ دسی بل، بزرگراه شهید گمنام در منطقه ۶ با ۷۱، محله نیروی هوایی در منطقه ۱۳ با ۷۰.۱ دسی بل، محله آذری در منطقه ۱۰ با ۷۲.۹ دسی بل، محله بعثت در منطقه ۱۶ با ۷۰.۵، محله امیرکبیر در منطقه ۱۲با ۷۲.۳، میدان خراسان در منطقه ۱۲ با ۷۴.۳، میدان نماز (شهر ری) در منطقه ۲۰ با ۷۰.۷ دسی بل، هشت نقطه قرمز تهران به حساب میآیند که با شاخص بالای ۷۰ دسی بل در وضعیت خطرناک قرار دارند. نقاطی مانند بزرگراه شهید همت، شهران، میدان صنعت، تجریش، نیرویهوایی، بلوار هنگام (منطقه ۴)، بلوار شاهد در تهرانپارس و همچنین تقاطع خیابان حافظ و انقلاب با میانگین ۶۵ تا ۷۰ دسی بل در وضعیت نارنجی قرار دارند. این میان، جایی مانند گلبرگ، کمترین میزان صدای شهر یعنی ۵۰ دیسیبل در آن ثبت شده است.